For- og etterarbeid

Her har vi samlet noen muligheter til å fordype seg ytterligere i kvalitetssikret informasjon rundt tematikken folkemord og Holocaust. Flere av undervisningsoppleggene er tverrfaglige og dekker læreplanmål fra flere fag. 

Ressurser til for- og etterarbeid

  • Podcast om Holocaustdagen: Her finner du en podkastepisode om Holocaust laget spesielt av ARKIVET for dere som kommer til oss i januar. Her tar vi opp spørsmål som 9. trinns-elever har spurt om. Du kan også laste ned et arbeidsdokument knyttet til podkastepisoden.
  • Den største forbrytelsen: Spillefilm fra 2020. Her finner du en introduksjon til filmen fra ARKIVETs egen Thomas V.H. Hagen, et godt fremstilt historisk drama med blikk på de norske jødene og behandlingen de fikk av andre nordmenn, samt oppgaver knyttet mot kildebruk og refleksjon. 
  • Last: Jøder: En NRK-serie med fokus på tidsvitners egne historier. Hver episode er lagt tydelig kronologisk opp. Fin serie som er lett forståelig for ungdom, som spiller rundt ekte medmenneskelige historier og som kan åpne opp for undring og samtale i klasserommet. Hver episode er ca. 40 minutt og man må ikke se alle episodene. 
  • 10 steg til folkemord: Vi vil i vår markering se flere eksempler på hvordan et folkemord kan skje både historisk, men også i nåtid. For å forstå det uforståelige, bruker vi modellen «ti steg på vei mot folkemord», utviklet av forsker på folkemord Gregory H. Stanton. På denne nettsiden finner man også en kartoversikt over nåtiden og hvilke steg på veien mot folkemord man er på i ulike deler av verden i da. 
  • FN-sambandet om Holocaust: Et større undervisningsopplegg knyttet mot Holocaust i Norge, menneskerettigheter og et undervisningsopplegg om hatefulle ytringer på nett. 
  • Folkemord.no: Her er en oversiktlig nettressurs med tekstbasert informasjon rundt flere historiske folkemord. I kategorien Nazi-Tyskland finner man gode begrepsavklaringer og en oversikt over bakgrunn for Holocaust, samt en oversikt over hvilke minoriteter som ble forfulgt. Denne siden er velegnet som en kvalitetssikret kilde for eksempelvis elevpresentasjoner, hvor man også kan sammenlikne dette med andre folkemord. 
  • Etterarbeid: Her finner dere flere linker med undervisningsopplegg. Det ligger inn tidsestimat på de fleste opplegg, og oppleggene er laget av flere samarbeidspartnere. DEMBRA har blant annet laget flere aktiviteter som bygger på «oss og de andre». Dersom ordet «jøde» brukes som skjellsord på deres skole, så kan kanskje fordomstreet gjennomføres.