Etterarbeid

Her finner du ulike etterarbeid i forbindelse med Holocaustdagen.

Oppleggene vil ha av ulik varighet, men er planlagt til å kunne gjennomføres på en skoletime, eller en dobbelttime. Dette vil stå spesifisert i undervisningsoppleggene.

Det er ulike organisasjoner som har bidratt til utforming av etterarbeidet. Det vil ligge linker for nærmere informasjon om de ulike bidragsyterne under hvert undervisningsopplegg.

Under finner du forslag til undervisningsopplegg og læringsressurser som du kan ta i bruk i etterarbeidet.

Undervisningsopplegg

«Skjellsordtreet» (45 – 60 min)

«Skjellsordtreet» (45 – 60 min) kan brukes mange ganger med utgangspunkt i ulike ord. Et forslag er i denne sammenhengen å bruke ordet jøde som utgangspunkt, spesielt hvis ordet brukes nedsettende på din skole. Undervisningsopplegget «Skjellsordtreet» finner du på denne siden.

«Alt det vi deler» (30 – 60 min)

I «Alt det vi deler» (30 – 60 min) kan det være lurt å velge ut noen av de tilhørende refleksjonsspørsmålene man ønsker å arbeide med. Undervisningsopplegget «Alt det vi deler» finner du på denne siden.

«Uønskede mennesker» (25 min)

Jødeutryddelsen under 2. verdenskrig startet med at noen mennesker ble sett på som uønskede. Hvorfor var det så mange som bare så på – uten å gjøre noe? Hvordan oppleves det å være uønsket? Undervisningsopplegget «Uønskede mennesker» finner du på denne siden.

«Minnesmerket Auschwitz-Birkenau» (45 – 90 min)

Dette undervisningsopplegget inneholder en læringsaktivitet om minnesmerker og Auschwitz-Birkenau. Læringsmålet er å gi elevene kunnskap om Tysklands oppgjør med nazismen etter andre verdenskrig, hva et minnesmerke er, samt gi elevene trening i å reflektere rundt utfordringer et land kan ha for å komme seg videre etter en krig. Undervisningsopplegget «Minnesmerket Auschwitz-Birkenau» finner du på denne siden.

«Holocaust i Norge» (varierende tidsbruk)

I dette tverrfaglige undervisningsopplegget vil elevene lære om Holocaust i Norge og historiene til flere av de norske Holocaustofrene. Undervisningsopplegget «Holocaust i Norge» finner du på denne siden.

«Folkemord og ondskap» (varierende tidsbruk)

Dette tverrfaglige undervisningsopplegget tar opp sammenhengen mellom folkemord og ondskap, og går i dybden på årsaker til og bakgrunn for Holocaust. Opplegget er beregnet til videregåendeelever, men kan enkelt tilpasses ungdomstrinnet. Undervisningsopplegget finner du på denne siden.

Læringsressurser

Folkemord

Folkemord er utryddelse av mennesker fordi de tilhører en bestemt gruppe. Men hva er de underliggende årsakene? Har folkemord bestemte likhetstrekk? Og hvordan er egentlig FNs definisjon på folkemord? Teksten om folkemord finner du på denne siden.

Jakten på norske jøder

Jødeutryddelsen under 2. verdenskrig startet med at noen mennesker ble sett på som uønskede. Hvorfor var det så mange som bare så på – uten å gjøre noe? Tekstene om jakten på norske jøder finner du på denne siden.

Vi, de andre og andregjøring

Begrepet andregjøring viser til ord, handlinger og prosesser som plasserer noen individer som «de andre», som noen som ikke er en del av «vi/oss». Tekstene om andregjøring finner du på denne siden.

Antisemittisme

Antisemittisme kan defineres som negative holdninger og handlinger rettet mot jøder eller det som oppfattes som «jødisk», basert på bestemte forestillinger om jøder (basert på HL-senteret 2017). Dagens antisemittisme har lange røtter i europeisk historie. Tekstene om antisemittisme finner du på denne siden.

Ti steg på veien mot folkemord

Elevene har i løpet at Holocaustdagen blitt presentert for «Ti steg mot et folkemord». Tekst om folkemordets ti steg (engelsk) finner du på denne siden.