I was there
Praktisk informasjon
Booking skjer ved å ta kontakt med historiedidaktiker på ARKIVET, Kristoffer Fjalsett på e-post: .
Undervisningsopplegget kan også tilpasses ungdomstrinnet. Les mer om I was there for ungdomsskole.
Om undervisningsopplegget
Forberedelser til økten
Relevante kjernelementer og kompetansemål
«I was there» dekker kjerneelementer og kompetansemål i flere fag – særlig samfunnskunnskap, historie og engelsk. En del av disse er listet opp nedenfor.
Samfunnskunnskap VG1/VG2
Kjerneelementer:
Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking
Medborgarskap og berekraftig utvikling
Kompetansemål:
- utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
- utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar
- gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
- drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet
- reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
- gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
- vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen
- utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper
Historie VG3
Kjerneelementer:
Historisk empati, sammenhenger og perspektiver
Mennesker og samfunn i fortid, nåtid og framtid
Kompetansemål:
- reflektere over hvordan fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
- reflektere over hvordan fortiden brukes av ulike aktører og drøftehensikten med denne historiebruken
- utforske en historisk person og diskutere hans eller hennes tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han eller hun levde i
- sammenligne ulike framstillinger av en hendelse og reflektere over at historiske framstillinger preges av opphavspersonens ståsted og kontekst
- drøfte i hvilken grad utviklingen i ulike perioder har vært preget av brudd eller kontinuitet, og vurdere hva som gjør en hendelse i fortiden betydningsfull
- gjøre rede for tanker og ideologier som har ligget til grunn for politiske omveltninger fra opplysningstiden til i dag og vurdere betydningen av disse for menneskers muligheter til demokratisk deltakelse
- gjøre rede for årsaker til at mennesker har migrert, og diskutere kulturmøtene sett fra ulike perspektiver.
- gjøre rede for årsaker til at kolonimakter underla seg landområder, og drøfte konsekvenser for mennesker og samfunn i land og områder som ble kolonisert
- utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust
Engelsk VG1 SF
Kjerneelementer:
Kommunikasjon
Møte med engelskspråklige tekster
Kompetansemål:
- utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
- bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte bruke egnede digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
- beskrive sentrale trekk ved framveksten av engelsk som verdensspråk