Tekst og foto: Eivind Iveland
Hvordan forholde seg til krigen i Gaza i klasserommet? Hvordan kan læreren bidra til at ulike perspektiver av konflikten blir belyst? Torsdag 12. september fikk vi besøk av Dembra som fikk holde et aktuelt lærerkurs om viktigheten av å undervise det som skjer i Israel og Palestina, selv om det kan være vanskelig å snakke om i klasserommet.
Viktigheten av demokratilæring og tvetydighetstoleranse
På lærerkurset ble det gått igjennom at det var viktig å være tolerant ovenfor usikkerhet knyttet til lærerens egen viten. Særlig innenfor et så kontroversielt tema, er det viktig at ulike stemmer og perspektiver blir hørt. Med tanke på kontroversielle temaer ble også lagt vekt på demokratilæring i undervisning, altså det å tolerere og akseptere uenighet uten å skape fiendebilder av hverandre. For å få en bred forståelse av krigen i Gaza, ble det derfor gitt en kort presentasjon av krigen etter 7. oktober, både fra et palestinsk og et jødisk-israelsk perspektiv. I tillegg ble også de lengre historiske linjene i konflikten presentert i lys av hvert perspektiv.
Hvordan undervise om fordommer?
Spesielt aktuelt var det at foredragsholderne underviste i hvordan forebygge fordommer knyttet til konflikten i Israel og Palestina. Det ble tatt opp problemer knyttet til økningen i antisemittisme og muslimfiendtlighet. Det kom også fram mange gode råd til hvordan lærerne selv kunne bidra til bekjempe dette på skolen når man underviser i denne konflikten.
Spennende gruppeoppgaver og caser
Lærerne fikk selv være med å diskutere ulike spørsmål i grupper. Disse spørsmålene gikk blant annet ut på hva det er som gjør akkurat denne tematikken så kontroversiell. Det ble også diskutert angående hvordan lærerne kan forholde seg til omstridte begreper som for eksempel «sionisme» og «settlerkolonialisme». Mot slutten av lærerkurset, var det også 5 ulike caser lærerne skulle skulle løse. Disse casene omhandlet selvfølgelig problemstillinger knyttet til elevenes forhold til konflikten, særlig etter 7. oktober.