Etterarbeid

I etterarbeidet anbefaler vi at dere er innom følgende tematikk:

  • Hva slags refleksjoner elevene sitter igjen med etter å ha markert Holocaustdagen og sett filmen «Den største forbrytelsen».
  • Hvilke ansvar hviler på oss som samfunn og som enkeltpersoner for å stå opp mot diskriminering og rasisme?
  • Folkemord i nyere tid
  • Hva som kan muliggjøre folkemord
  • Hvordan vi kan jobbe sammen for å forebygge nye folkemord

Til etterarbeidet har vi samlet lenker med vekt på refleksjon omkring Holocaust som et folkemord, og om folkemord i nyere tid. Ikke fordi vi ønsker å sammenligne dem, men for å tematisere hva slags utvikling og faresignaler som knyttes til folkemord.

Blant lenkene finner du en oversikt over en kortfattet artikkel om aksjonene mot jøder i Norge oktober-november 1942. Du finner også en tilsvarende side for Berg fangeleir, som var et av stedene som var med i filmen «Den største forbrytelsen». På begge disse nettsidene finner du også navn på personer som ble arrestert i denne perioden eller som satt fengslet på Berg. Videre finner du et kort digitalt foredrag om Holocaust og folkemord ved rådgiver Knut Straume i FN-sambandet. Han forteller om de ulike stadiene i et folkemord. På samme lenke finner du undervisningsopplegg om Holocaust i Norge. Du finner også en lenke til ti steg på veien mot folkemord, formulert av Gregory H. Stanton. Denne lenken er på engelsk, og egner seg kanskje bedre som et teoretisk bakteppe til deg som lærer, hvis du skulle ønske det. FN-sambandet står også bak temanettsiden om folkemord, som finnes i lenkeutvalget. Her finnes det noe lengre og informative tekster. Den siste lenken tar deg til en nettside hvor dere kan velge å fordype dere i ulike folkemord. På denne nettsiden anbefaler vi å velge Rwanda eller Bosnia-Hercegovina (Srebrenica) som tema.

Som en siste del av etterarbeidet ønsker vi at dere, både elever og lærere, gjennomfører en evaluering av markeringen ved å svare på en kort spørreundersøkelse. Undersøkelsen finner du her.